Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανάγνωση Βιβλίων: Ποια είναι τα οφέλη και πως μπορούμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για να την ενθαρρύνουμε;

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά!!

Τον τελευταίο καιρό όλο και πιο συχνά τα παιδιά είναι χωμένα στις οθόνες χωρίς να διαβάζουν καθόλου εξωσχολικά βιβλία  με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κατακτήσουν βασικές δεξιότητες ζωής όπως είναι η ανάγνωση, η κατανόηση, η κριτική σκέψη, η φαντασία, το λεξιλόγιο, η σωστή έκφραση, γενικές γνώσεις, η διατήρηση της συγκέντρωσης, η οπτική αντίληψη και άλλα πολλά. Επιπλέον πολλά παιδιά παρουσιάζουν άγχος και αυπνία με την υπερβολική ενασχόληση με την οθόνη με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αποδώσουν στις υποχρεώσεις τους.

Σε αυτό τα άρθρο θα δούμε τι προσφέρει  η ανάγνωση των εξωσχολικών βιβλίων και πως μπορούμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για ανάγνωση. 

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!

Τα εξωσχολικά βιβλία έχουν πολλαπλά οφέλη. Κάποια από αυτά είναι:

  1. Γενικές Γνώσεις: επιτρέπει στα παιδιά να αποκτήσουν νέες πληροφορίες και γνώσεις σε διάφορους τομείς.

  2. Ανάπτυξη Γλωσσικών Δεξιοτήτων: Βοηθά στη βελτίωση του λεξιλογίου, της ορθογραφίας και της γραφής.

  3. Βελτίωση Συγκέντρωσης και Κατανόησης: Η ανάγνωση απαιτεί συγκέντρωση, βοηθώντας στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων.

  4. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης: Ενθαρρύνει τα παιδιά να σκέφτονται ουσιώδη και να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο.

  5. Δημιουργικός ελεύθερος χρόνος: Η ανάγνωση μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο ξεκούρασης.

  6. Βελτίωση Ύπνου: Η ανάγνωση πριν τον ύπνο μπορεί να βοηθήσει στα παιδιά στη χαλάρωση και να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου.

Πως όμως μπορούμε να διαμορφώσουμε τις συνθήκες για την ανάγνωση;

  1. Δημιουργία Αναγνωστικού Περιβάλλοντος: Διαμορφώστε ένα άνετο και προσιτό περιβάλλον για την ανάγνωση με βιβλιοθήκη και άνετο χώρο ανάγνωσης. (μαξιλάρια, εσωτερική κούνια, φυσικός και καλός φωτισμός).

  2. Καθιστική Προσέγγιση: Κάθεστε μαζί με τα παιδιά και ασχοληθείτε με τα βιβλία τους. Η κοινή ανάγνωση ενισχύει τη σχέση και το ενδιαφέρον τους.

  3. Ποικιλία στο Υλικό: Προσφέρετε ποικίλα είδη βιβλίων, συμπεριλαμβανομένων εικονογραφημένων βιβλίων, μυθιστορημάτων, και πληροφοριακών βιβλίων.

  4. Καθημερινή Συνήθεια: Καθιερώστε έναν συγκεκριμένο χρόνο κάθε μέρα για την ανάγνωση, δημιουργώντας μια σταθερή συνήθεια.

  5. Ενθαρρύνετε την Επιλογή: Αφήστε τα παιδιά να επιλέγουν βιβλία που τους ενδιαφέρουν, προωθώντας έτσι τον προσωπικό τους ενθουσιασμό.

  6. Διαδραστική Ανάγνωση: Συμμετέχετε στην ανάγνωση με φωνητικές αλλαγές και ενθαρρύνετε τα παιδιά να συμμετέχουν στην αφήγηση.

  7. Επισκέψεις σε Βιβλιοθήκες: Οργανώστε επισκέψεις σε τοπικές βιβλιοθήκες για να ενθαρρύνετε το ενδιαφέρον τους για την ανάγνωση.

  8. Διαβάζετε Κοντά στην Καθημερινή Ζωή: Διαβάστε σε καθημερινές καταστάσεις, όπως πριν τον ύπνο ή κατά τη διάρκεια των γευμάτων.

Ωστόσο το πιο σημαντικό είναι να γίνουμε εμείς το πρότυπο που θα διαβάζουμε και δεν θα ασχολούμαστε συνέχεια με τις οθόνες, δίνοντας έτσι το καλό παράδειγμα που τα παιδιά τόσο το έχουν ανάγκη.
Θυμηθείτε πως οι πράξεις μας έχουν αξία και όχι τα λόγια μας!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου